Be-water-en

Water is onmisbaar op een volkstuin, of groentetuin. Maar ook voor de hobbytuin natuurlijk. Op de informatieavonden gegeven door onze penningmeester Wim Grimme hebben we geleerd dat teveel water geven planten lui maakt, en dat een vocht vasthoudende ondergrond nog veel belangrijker is. Het begint allemaal met een goede basis. En dat heeft tijd nodig en vergt inzet. Maar u zult zien dat u er betere en sterkere planten van krijgt want lange periodes van droogte zijn geen uitzondering meer.

Schouw

Water uit de sloot halen blijft natuurlijk een opgave. En niet in de laatste plaats om dat lang niet iedereen de sloot achter zijn of haar tuin schoon houdt. Dat betekend dus regelmatig een herk of sloothark erdoor en de waterplanten weghouden. En liefst niet pas als de schouw in oktober wordt gehouden want dan is alles al dichtgegroeid. Let op: van 15 maart tot 1 juni mag u geen onderhoud uitvoeren in verband met de Wet Natuurbescherming. Maar het schoonhouden van de sloot is en blijft een taak van de leden en niet van het bestuur zoals nog wel eens wordt gedacht. En het is natuurlijk voor uw eigen belang want als er geen water meer in de sloot staat komt er ook geen water uit de kranen.

Pomp

Maar daarnaast hebben we als vereniging toch besloten om voor iedereen te zorgen op een handige manier aan water te komen. Daar zijn we in 2019 mee begonnen en nu hebben we 14 tappunten langs de even zijde waar door middel van een hydrofoorpomp water uit de sloot getapt kan worden. Een huzarenstukje, maar het resultaat mag er zijn. Dit betekend wel dat er per 8 tuinen één tappunt is, dus we gaan er van uit dat u gezamenlijk afspreekt hoelang een ieder de kraan gebruikt en dat er geen complete sproeiinstallaties worden aangesloten als er niemand op de tuin aanwezig is. En let even op de slang over het pad, deze mag natuurlijk geen hinder opleveren. Verder zijn de tappunten uitgerust met een officiële Gardena koppeling. In de handel zijn natuurlijk vele goedkope alternatieven te krijgen, maar het beste materiaal geeft natuurlijk het beste resultaat. Deze spullen zult u wel zelf moeten aanschaffen, dit is geen taak van de vereniging zoals sommige leden hebben geopperd.

Vragen, opmerkingen of ideeën? Laat het ons weten.

Regels voor bewateren

Regel 1: Gelijkmatig vochtig houden

De meeste planten zijn afhankelijk van een gelijkmatige bevochtiging. Wanneer ze echter iets uitdrogen voordat ze weer water krijgen, bevordert dat de wortelgroei.

Regel 2: Bewater minder vaak, maar wel steeds grondig

Voor het bloembed is een of twee keer bewateren per week meestal voldoende: beter minder vaak bewateren, maar met veel water, dan vaak bewateren met weinig water.

Regel 3: Sproei ‘s avonds laat of ‘s morgens vroeg

Als u sproeit op de vroege of late avond, wanneer de bodem is afgekoeld, verdampt er minder water dan als u overdag sproeit, wanneer de bodem warm is. En de planten kunnen zichzelf dan voorzien van voldoende water voor de warmte van de volgende dag.

Regel 4: Zorg dat de blaadjes droog blijven

Natte blaadjes worden ziek. Wanneer ze gedurende de nacht nat blijven, kan dat resulteren in bladschimmel. Op blaadjes die in de zon nat worden gemaakt, ontstaan kleine brandplekken (het vergrootglaseffect van de waterdruppels).

Regel 5: Geef de juiste hoeveelheid water

Goede bewatering betekent dat voldoende water de wortels bereikt. Bij te weinig water wordt alleen het oppervlak van de grond bevochtigd. Landbouwgewassen zijn bij uitstek afhankelijk van een gelijkmatig vochtige bodem tot aan de oogsttijd.

Regel 6: Geef grotere hoeveelheden water in gedeelten

Water heeft wat tijd nodig om in de bodem door te dringen. Om te vermijden dat het water ongebruikt wegloopt, is het beter een paar keer achter elkaar licht te sproeien.

Regel 7: Sproei gericht maar rond de planten

Als u altijd sproeit aan dezelfde kant van de wortels, leidt dit tot ongelijkmatige wortelgroei en daardoor ook tot slechtere opname van de voedingsstoffen in de bodem. Sproei daarom altijd rondom de plant en verspreid over het gehele irrigatiegebied.

Regel 8: Besproei en wees zuinig met water

Sproei zo veel als nodig is en zo weinig als mogelijk is. Dit kunt u vereenvoudigen met een automatisch irrigatiesysteem met vochtsensor – in de bodem, op het balkon en op het gazon.

Regel 9: Vermijd waterophoping

Water drukt de lucht weg uit de bodem. Hierdoor kunnen de wortels niet ademen. Zonder zuurstof verdrinken de wortelcellen.

Regel 10: Gebruik hoogwaardige tuinaarde met een hoog kleigehalte

Tuinaarde met een hoog kleigehalte heeft betere expansie-eigenschappen en kunnen daardoor het water beter en gelijkmatiger vasthouden. Zorg tijdens natte zomers en in de winter voor een goede drainage om waterophoping te voorkomen.